Bolavá noha aneb cvičit, vnímat, zpomalit

Zrovna jsme si užívali poslední dny „akční“ části dovolené, když jsem si začala uvědomovat, že napětí, které jsem v pravé noze v posledních dnech cítila, přecházelo ve větší a větší bolest. Na poslední snídani už jsem se doslova došourala se slzami v očích. Nicméně jsem byla vděčná, že jsem celých pět dní odchodila bez potíží. Stejně už jsme se vraceli do Čech a měli v plánu pár dní odpočinku.

Že by mě moje tělo znalo, že odpočívání mi jde dost těžko a chtělo si odpočinek pojistit? Tuhle konspirační teorii můžeme nechat otevřenou. To, že je spojení mezi naší myslí a tělem úzké, víme. Dost možná je ještě hlubší a přesahující naše logické myšlení. Kdo ví? Tohle je spíš o víře než pragmatizmu. Já osobně tomuto spojení věřím hodně.

Ale co bylo dál? Historku o návštěvě české pohotovosti a odsávání bouličky na noze nechám na jindy. Na chvilku utrpení jsem zaťala zuby a vyděšeně odpajdala s obvázanou nohou s pokynem „spíše klidový režim“. A tak jsem na chatě seděla a odpočívala. Vydržela jsem skoro dva dny a už jsem cítila lehký neklid, že bych přeci jen vyrazila alespoň na krátkou procházku. Vždyť už mě noha téměř nebolela.

Prohlídka hradu v Nových Hradech a procházka v nedalekém Terčině údolí byla krásná (doporučuji), ale po návratu domů jsem měla nepříjemný pocit, že jsem to trochu přepískla. Noha začala pobolívat.

Vnímat, co vaše tělo říká a včas rozpoznat, co je pro něj nejlepší, to je často oříšek. Nejen pro mě. Potýkají se s tím běžně ženy, které koučuju nebo trénuju. Píšu o tom i v e-booku zdarma, který je tady ke stažení.

Pokud nefunguje vědomé spojení mysl- tělo a vy nedokážete vnímat, co vám tělo říká, snadněji tloustnete, obtížně hubnete, lehce se při sportu zraníte a celkově se necítíte „ve své kůži“.

Vědomé cvičení

Jednou z nejlepších technik, jak lépe vnímat svoje tělo, je cvičení. Ale pozor, vědomé cvičení. To učím klientky na osobních trénincích nebo při koučování.

 Jedna klientka mi po prvních lekcích řekla: „Mám pocit, že létám.“

Vypnout hrudník, ramena dozadu, hlavu vzhůru. Tímto jednoduchým kouzlem získáte vyšší sebevědomí, více optimismu i hezčí figuru. Zkuste se naštelovat a vydžet. Jak se cítíte? Většina žen říká, že skvěle. Má to jedno úskalí. Nejspíš se během chvíle vrátíte do původní pozice. Abyste tento otevřený postoj udržela, opravdu je nutné posilovat. Zvlášť pokud hodně sedíte, máte pravděpodobně ramena svěšená dopředu, povolené bříško a někdy vás bolí záda. Tento postoj navíc prohlubuje stres a negativní myšlení.

Co s tím? Skvělé je posilování těla zaměřené na svaly, které pomáhají zdravému postoji a bývají u většiny lidí ochablé, např. mezilopatkové svaly. Také se mi osvědčily prvky jógy.

Cvičení má ještě jednu výhodu. Pohybem současně měníte mysl. Když se naučíte vnímat svoje svaly, svůj dech, budete lépe vnímat signály, které vám tělo dává. Pomůže vám to přirozeně upravit jídelníček i vybrat správný sport, který vám dodá očekávané výsledky.

VĚDOMÉ CVIČENÍ= cvičení, při kterém věnujete veškerou pozornost svému tělu.

Co nejčastěji odpoutává pozornost: hlasitá hudba, přemýšlení nad starostmi, povídání s druhými, telefonování. Zkuste tyto vlivy eliminovat. Je prokázáno, že svaly pracují o desítky procent výkonněji při vědomém cvičení.

 

Často slýchám, že nemůžete cvičit, protože jste unavené z práce, dětí, něco vás bolí, nestíháte a tak se nemůžete dostat k pravidelnému cvičení. Začínáte znovu a znovu. Je to o vytvoření návyku, nic jiného.

K tomu, abyste měla návyk na cvičení, nemusíte nutně 5x týdně do fitka. Nemoc nebo únava neznamená konec a nový začátek. Zvlášť zpočátku, když návyk cvičení budujete, ale i později se snažte dodržet frekvenci cvičení minimálně 1x za 3 dny. Když není energie nebo čas, cvičte kratší dobu, jen 20 minut. Pokud nemáte vůbec energii, dopřejte si 10 minut strečinku nebo jógy. Že nemáte 10 minut, tomu přece sama nevěříte. 😉

Není prohra ve cvičení zvolnit. Prohra je to vzdát. Teď možná nemáte energii nebo náladu na cvičení, ale i oněch 10 minut přinese efekt, pokud vydržíte. Endorfiny se totiž vyplavují už po 10 minutách cvičení. Endorfiny vám zlepší náladu, dodají energii a příště zvládnete 15 minut. Nebo celou hodinu. Nebo spojte příjemné s užitečním a zatančete si s dětmi, jako na našem videu.

 

Shrnuto a podtrženo

Základem je vnímat, co tělo potřebuje a kolik toho zvládne. A řídit se tím.  I já se stále učím a ověřuju hranice svého těla. Teď mi jasně řeklo, že potřebuje odpočívat, proto místo běžného HIIT cvičení a jógy medituju, protahuju se nebo cvičím vybrané prvky jógy. A je mi fajn. Užívám si volného tempa a těším se na pořádný trénink, až se na to budu cítit.

Užijte si pohyb a buďte šťastná ve svém těle

Lucie

"Pomáhám ženám, aby byly šťastné ve svých tělech. Jsem koučka a poradkyně vyznávající celostním přístup mysl-tělo." Více o mně v příběhu tady.

Nabízím individuální konzultace a koučování. Více o konzultacích tady.

Jsem autorkou e-booku "Sedmero záškodníků na cestě k vysněné postavě", který vede ženy k překonávání nesnází při hubnutí. Více o e-booku tady.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Zjistěte, které kroky vás dovedou k vysněné postavě.

  • Nejčtenější články
  • Kategorie
  • Jsem i na Facebooku